Prestiżowy Defender na MSPO 2017 dla zespołu Katedry Mechaniki i Informatyki Stosowanej

Wśród wyróżnionych nagrodami Defender na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO 2017 znalazły się dwa produkty powstałe w ramach konsorcjów z udziałem Wojskowej Akademii Technicznej. Do konkursu zgłoszono 81 produktów w ośmiu kategoriach: sprzętu dowodzenia i rozpoznania, sprzętu zabezpieczenia logistycznego, wsparcia działań, sprzętu szkoleniowego, środków walki rodzajów wojsk, wyposażenia indywidualnego żołnierza/funkcjonariusza, sprzętu specjalnego i w kategorii pozostałego sprzętu.

W kategorii sprzętu zabezpieczenia logistycznego, Defendera zdobył Średni Samochód Ratowniczo-Gaśniczy ERGOTRUCK zbudowany na podwoziu Iveco. To produkt konsorcjum, którego liderem jest Wojskowa Akademia Techniczna, a członkami spółka SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej.

Celem projektu jest wykonanie demonstratorów badawczych do oceny pojazdów pod kątem opracowanych wytycznych zabudowy pojazdów pożarniczych uwzględniających zasady ergonomii i bezpieczeństwa ratowników. Dodatkowo, w ramach projektu powstają kryteria oceny, wytyczne, wymagania dotyczące aspektów jakościowych oraz ergonomicznych dla wozów strażackich. Proponowane rozwiązania oparte są na wynikach badań numerycznych oraz eksperymentalnych, które służą do stworzenia nowej zabudowy pod kątem ergonomii oraz bezpieczeństwa strażaka. W wyniku realizacji projektu powstaną demonstratory szkoleniowe oraz wirtualne, umożliwiające optymalizację rozmieszczenia i wyposażenia sprzętu na pojeździe już na etapie projektowania.

Liderem Konsorcjum jest Wojskowa Akademia Techniczna. Prace w WAT prowadzone są w dwóch zespołach: prof. Barnata z Wydziału Mechanicznego i prof. Walczaka z Wydziału Cybernetyki. Na Wydziale Mechanicznym prowadzone są analizy numeryczne oraz badania eksperymentalne dotyczące optymalizacji masowej konstrukcji pojazdu oraz jej zachowania w trakcie realizacji zadań typowych dla tego rodzaju wyrobu. Dotychczasowe prace obejmowały m. in. optymalizację masową zabudowy, a także badania zachowania się zbiornika wodnego wraz z pojazdem podczas manewrów na drodze. Badania eksperymentalne służyły ocenie zachowania w trakcie pokonywania przeszkód. Na Wydziale Cybernetyki prowadzono optymalizację rozmieszczenia sprzętu oraz jego obsługi w kontekście wymagań ergonomicznych dla poszczególnych strażaków w zastępie. Powstaje tam również środowisko wirtualne, w którym można symulować różne rodzaje akcji ratowniczo-gaśniczych.

 

 

 


 Home...