Wielofunkcyjne podwozie bezzałogowego pojazdu lądowego na MSPO Kielce 2018

Od 4 do 9 września odbył się w Kielcach XXVI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Targi zbrojeniowe w Kielcach są jednymi z najważniejszych i największych imprez tego typu organizowanych w Europie. W tegorocznej edycji swoje wyroby, przeznaczone dla różnych służb mundurowych, zaprezentowały 624 firmy z 31 krajów świata, w tym 328 firm z Polski.

W MSPO 2018, jak co roku, uczestniczyła również delegacja Wojskowej Akademii Technicznej, która prezentowała najnowsze osiągnięcia – efekty wieloletnich badań pracowników naukowo-badawczych i naukowo-dydaktycznych. W tegorocznej edycji targów dr inż. Mirosław Karczewski oraz mgr inż. Filip Polak, pracownicy naukowo-dydaktyczni Instytutu Pojazdów Mechanicznych i Transportu zaprezentowali między innymi opracowane w zespole Zakładu Silników i Inżynierii Eksploatacji Pojazdów Mechanicznych innowacyjne wielofunkcyjne podwozie bezzałogowego pojazdu lądowego z napędem hybrydowym. Pojazd został opracowany w ramach realizacji projektu badawczego, realizowanego pod kierownictwem dr inż. Leszka Szczęcha, a głównym projektantem i wykonawcą podwozia był mgr inż. Filip Polak.

 

   

 

Wielofunkcyjne podwozie bezzałogowego pojazdu lądowego z napędem hybrydowym wyposażone jest w generator prądotwórczy i akumulator dużej mocy typu LiFePO4. Napęd pojazdu stanowi sześć niezależnych modułów. Każdy moduł składa się z silnika elektrycznego z magnesami trwałymi, przekładni planetarnej i przekładni pasowej (umieszczonej wewnątrz wahacza), koła oraz amortyzatora. W przypadku uszkodzenia któregokolwiek z modułów możliwa jest jego szybka wymiana. Moduły zostały zabudowane w samonośnym nadwoziu. Konfiguracja układu napędowego umożliwia jazdę w trybie elektrycznym (tzw. „tryb cichy”, zasięg 15 km) lub z wykorzystaniem napędu spalinowego, co wydłuża zasięg pojazdu do 45 km. Niewielkie wymiary i mała masa pojazdu (500 kg) umożliwiają poruszanie się w terenie zurbanizowanym. Pojazd może być wykorzystany jako nośnik lekkiego uzbrojenia, pojazd wsparcia logistycznego (ładowność około 200 kg), pojazd ewakuacyjny lub rozpoznawczy. Ze względu ma swoje parametry techniczne pojazd klasyfikowany jest w grupie lekkich platform bezzałogowych wsparcia drużyny.

 

 

Prezentowane wielofunkcyjne podwozie bezzałogowego pojazdu lądowego cieszyło się dużym zainteresowaniem zwiedzających, którzy zadali wiele pytań dotyczących zastosowanych w nim rozwiązań i możliwości zastosowania. Wielofunkcyjne podwozie obejrzeli między innymi przedstawiciele Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP oraz liczne delegacje innych służb mundurowych – Policji i Straży Granicznej.

 

Kierownictwo Instytutu Pojazdów Mechanicznych i Transportu składa pracownikom Zakładu Silników i Inżynierii Eksploatacji Pojazdów Mechanicznych: kierownikowi zakładu - dr inż. Mirosławowi Karczewskiemu, mgr inż. Markowi Rajewskiemu, mgr inż. Filipowi Polakowi, tech. Łukaszowi Podenasowi oraz tech. Jackowi Stolińskiemu podziękowania za wzorowe przygotowanie i pokaz pojazdu na MSPO. Mamy nadzieję, że opracowany innowacyjny pojazd znajdzie wielu nabywców, a kwalifikacje i doświadczenie zespołu wykonawców zostanie wykorzystane przy tworzeniu kolejnych konstrukcji tego typu.

 

Opracował: dr inz. Mirosław Karczewski
dr inż. Grzegorz Trawiński

Fotografie – Grzegorz Trawiński

 

 

 


 Home...